آب سخت

آب سخت
آب سخت

آب سخت آبی است که حاوی نمک ‌های معدنی از قبیل ترکیبات کربنات‌ های هیدروژنی٬ کلسیم٬ منیزیم و ... است.
سختی آب بر دو نوع است: دایمی و موقت.

تغییرات سختی آب
بر حسب آنکه آب در موقع نفوذ در زمین از قشرهای آهکی و منیزیمی و گچی گذشته و یا نگذشته باشد سختی آب کم یا زیاد می‌شود. آب های نواحی آهکی سختی زیادتری نسبت به آب های نواحی گرانیتی و یا شنی دارند. سختی آب در عرض سال هم ممکن است تغییر نماید. معمولاً سختی آب ها در فصل باران کم و در فصل خشکی زیاد می‌شود.

فواید آب سخت
آب سخت برای انسان مضر نیست بلکه فوایدی هم دارد. معمولاً شکستگی استخوان های آنهایی که آب سخت می ‌آشامند زودتر بهبودی حاصل می ‌کند و بیماری راشیتیسم کمتر در این اشخاص دیده می‌شود.

مضرات آب سخت
علیرغم فواید آب سخت برای بدن سختی بیش از حد آب نیز مضراتی دارد که مهمترین آن تشدید پدیده تولید سنگ کلیه به دلیل رسوب یون های معلق در کلیه می شود. آب سخت برای رختشویی و مصرف در کارخانجات مناسب نیست. آب سخت موجب از دست دادن طعم و مزه خوب چای و قهوه می ‌شود. پخته نشدن حبوبات با آب سخت، ضرر رساندن به جداره دیگ های بخار و ایجاد قشر آهکی بر روی جداره دیگ، خوب کف نکردن صابون افزایش مصرف صابون و مزاحمت در هنگام شستن نسوج و دست ها از دیگر مضرات آب سخت هستند.

سختی زدایی
برای رفع سختی آب در تجارت تعداد زیادی مواد شیمیایی به فروش می‌رسد که دارای کربنات سدیم هستند. این مواد قبل از ورود آب به دیگ ها سختی آنرا می‌گیرد و یا در دیگ بر اثر افزودن این مواد آهک و گچ را رسوب می کنند و دیگر این رسوب محکم به جدار دیگ نمی‌چسبد به طوری که می‌توان آنرا به آسانی پاک نمود.
همچنین جوشاندن آب سخت باعث می شود کربنات ‌های هیدروژنی محلول در آب به کلسیم نامحلول تبدیل شده و تشکیل رسوب دهد. این رسوب در مناطق دارای آب سخت درون کتری ‌ها دیده ‌می‌ شود.
در صنعت از ستون های تبادل یونی (ستون های رزینی - آنیونی - کاتیونی ) در پیشرفته ترین تکنولوژی فرآیند اسمز معکوس (ReverseOsmosis) برای کاهش سختی، EC ( هدایت الکتریکی یا شوری ) و TDS ( کل جامدات محلول ) آب استفاده می شود که فواید بسیاری از جمله مطئن بودن آن و هزینه های جاری بسیار پایین دارد . این فرآیند در ایران به دلیل اینکه اولین بار برای کاهش EC ( شوری ) آب استفاده شد به آب شیرین کن نیز معروف است.

شهرهای با آب سخت در ایران
قم، زاهدان، گرمسار و سمنان از شهرهایی هستند که آب آنها از سختی بالایی برخوردار است. در زاهدان و سمنان سالانه چندین بار باید پوشال های کولر را به علت اینکه مقدار فراوانی املاح روی آن رسوب کرده است تعویض کرد.

تصفیه آب شهری
آب شهری طی مراحی زیر تصفیه می شود:
۱- صاف کردن: این عمل توسط توری های فلزی آشغال گیر انجام می شود و طی آن مواد خارجی درشت مثل چوب، سنگ و ... جدا می شود.
۲- کلرزنی مقدماتی : کلر که یک گندزدای قوی است جهت از بین بردن میکروب های بیماری زا به آب افزوده می شود.
۳- لخته سازی و ته نشین کردن: برای آنکه گل و لای معلق در آب سریع تر ته نشین شود از عامل لخته کننده ( Al3+ و Fe3+ ) استفاده می شود.
۴- ته نشین شدن در حوضچه های آرامش : برای ته نشین شدن ذره های شناور در کلوئیدی و کامل شدن فرآیند لخته سازی به آب فرصت بیشتری داده می شود در این مرحله تابش نور خورشید به حوضچه های آب به از بین رفتن باکتری ها کمک می کند.
۵- گذراندن از صافی شنی:
مواد دیگری که پیش از این ته نشین نشده اند با صافی گرفته می شوند.
۶- گندزدایی پایانی:
در این مرحله مقدار نهایی کلر در آب طوری تنظیم می کنند که آب را از اثر باکتری های باقیمانده یا باکتری هایی که ممکن است وارد آب شوند در امان نگه دارند.

تصفیه فاضلاب های شهری
لازم است که فاضلاب پیش از رها شدن در رودخانه تصفیه شود.
تصفیه فاضلاب شامل مراحل زیر است :
۱- صاف کردن و جداکردن آشغال ها
۲- ته نشینی اولیه (مواد جامد به صورت لجن رسوب می کنند )
۳- هوادهی (باکتری های هوازی بسیاری از مواد را تجزیه می کنند )
۴- ته نشینی نهایی
۵- گندزدایی با کلر
۶- برخی کارهای اختیاری مانند تنظیم pH و حذف یون های خطرناک
۷- ورود به رودخانه یا دریا


برچسپ: 
پشتیبانی واتس اپ